Vrede van Nijmegen Penning 2014

Neelie Kroes ontvangt Vrede van Nijmegen Penning

Eurocommissaris en vicepresident van de Europese Commissie Neelie Kroes heeft woensdagmiddag uit handen van Nijmeegs burgemeester Hubert Bruls de Vrede van Nijmegen Penning gekregen.

Zij ontving in de St.-Stevenskerk de penning voor haar bijdrage aan de ontwikkeling en de positie van Europa.

Lezing
Neelie Kroes ging in haar Vrede van Nijmegenlezing in op de huidige ontwikkelingen in Europa. De oorlogsdreiging aan Europa's achterdeur in de Oekraïne geeft haar een onbehaaglijk gevoel, zei de Eurocommissaris. Kroes legde een verbinding tussen het verleden en heden. "Om de vrede te bewaren is veel moed nodig, eenheid en een leiderschap met een visie. Want de Europese oorlogen in de afgelopen eeuw zijn uitgemond in wereldoorlogen. Alleen door sterke samenwerking waren de geallieerden in staat om bijvoorbeeld het nazisme te bestrijden. Daarna was samenwerking nodig om de Europese Unie op te richten."

Initiatief
De penning is een initiatief van de Radboud Universiteit, gemeente Nijmegen, NXP en het ministerie van Buitenlandse Zaken. De onderscheiding wordt eens in de 2 jaar uitgereikt aan een persoon die zich inzet voor de rol en positie van Europa in de rest van de wereld. De 1e ging naar Jacques Delors, oud-voorzitter van de Europese Commissie. De bekende Italiaanse schrijver en wetenschapper Umberto Eco ontving de 2e.

Bron: www.gelderlander.nl

©2024 Gemeentemunt • Platinaweg 11 • 6662 PR Elst (Gld.) • Postbus 23 • NL-6660 AA Elst (Gld.) Tel +31 (0)481-366380